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Explicaciones del propio Lichtenstein a sus puntitos Sábado, 27 enero, 2007

Posted by henryo in Arte.
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But the dots in the Nudes series have a new characteristic, creating an undulation of light and space by flowing over several objects at a time, rather than being contained within the boundaries of a single object or outline. The dots function as both a two-dimensional pattern (overlay) and as a suggestion of three-dimensional space and form. As Lichtenstein told David Sylvester in 1997: “It’s a little bit the way chiaroscuro isn’t just shadows but a way of combining the figure and the background, or whatever’s near it in a dark area… You’re not confined to the object pattern, but the subject matter excuse for this is that it’s a shadow. And that’s interesting to me.”

Lichtenstein is quoted in a newspaper article in November 1994 as having said that the nude form itself is a “good excuse to contrast undulating and volumetric form with rigid geometry.” This same contrast of undulation and rigidity can be seen in the dot patterns themselves, which cause the picture space seemingly to undulate forward and away from the picture plane, while at the same time each dot is a precise geometric circle.

One final note regarding the method used to arrive at the total number of colours in a given print: because the same ink, when printed in two runs that overlap, will produce a different colour in the overlapping areas, Tyler Graphics counts each run as a separate colour, even though only one ink was used. As the workshop’s Barbara Delano has explained: “Our general rule is to count even the same colour if it appears in another run and overlaps because it will change the resulting layer colour slightly. (In fact, the subtlety of printmaking is the buildup of colour layers.) If you look at the print, you can see the difference in the areas where the (colours) are different because of the overlapping buildup. Not only does it build up the surface of density of the colour, but it also sits differently in the fibres of the paper.” However, for entries in this catalogue, the decision was made to base the colour count on the actual number of different-coloured inks used, so that the method used to count the colours would remain consistent for all entries throughout the catalogue. This is why, in some cases, one will find discrepancies in the number of colours when comparing these entries to the workshops’ documentation.

Comentarios»

1. R - Domingo, 28 enero, 2007

Creo que hubiera sido mejor preguntar al dibujante de Marvel, John Romita, que quieren decir los puntitos o “pixeles” de las obras de Roy.

Lichtenstein se “baso” en los comics, como uno de los simbolos de la cultura de masas, para descontualizarlos, sacar las viñetas de las historias y, monstrandolo al publico, elevarlo a la categoria de arte. Eso es al menos lo que opina la mayoria y lo que opinaron en su dias los responsables de un famoso museo de arte de NY para, en una exposicion, dejar las mejores salas para los cuadros de Roy y dejar los originales de Romita en el sotano, para que se viera claramente que es “ARTE” y que “arte”.

Yo que soy mas mundano, me hago mi propia explicacion de los puntitos, posiblemente equivocada pero para eso es mia. Los dibujantes de comic en aquella epoca se encontraban con limitaciones tecnicas a la hora de representar el color en imprenta, tenian una paleta escasa de color y no era posible representar el color de forma plana. Asi que se las ingeniaron para resolver las limitaciones tecnicas y aparecieron los “puntitos”, las diferentes densidades para sombras, volumenes, etc…

2. JL - Domingo, 28 enero, 2007

Aquí sí hablaré yo como experto de ese arte urbano que suponen los comics (y su evolución, las novelas gráficas), leerlos desde los ocho años me da cierto crédito en esta materia.

John Romita es un dibujante, bocetador y entintador de comics y su pretensión es únicamente esa, la de hacer comics. El aspecto del color es el que plantea R., pero yo creo que más que hablar de limitaciones técnicas habría que hablar de limitaciones monetarias de imprenta, en la misma época ya existen otras técnicas para incluir el color en ilustraciones que coexisten con los comics, pero resultan más caras.

Por otra parte, nuestro amigo Liechtenstein indudablemente es un fan de los comics y sin duda quiere trasladar a este a la categoría de arte con mayúsculas, así que bebe de su leit motif, y en ese ámbito es absolutamente esencial aplicar el color que se aplica en el comic de aquella época si se quiere verdaderamente homenajear y ser fiel (en cierta medida con él).

La gran diferencia entre Romita y Liechtenstein radica bajo mi punto de vista en las pretensiones de uno y otro, uno quiere hacer meramente comics (arte al fin y al cabo, pero con minúsculas) y el otro quiere sin duda hacer arte, “Pop Art” concretamente.

3. diana - Miércoles, 21 febrero, 2007

me la refanflinfa.Con perdón.

4. diana - Jueves, 22 febrero, 2007

El punto y la i.¿significa eso algo?.No lo sé pero me da igual.

5. beodo - Lunes, 12 marzo, 2007

a mi me gustán más los círculos


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